تعمیر استابلایزر

تعمیر استابلایزر : دستگاههای استابلایزر از لحاظ تکنولوژی انواع مختلفی دارند . ولی به صورت عمده و رایج به دو مدل به شرح زیر میباشند :

۱- مدل رله ای:استابلایزر رله ای

 در این مدل دستگاه از یک اتو ترانس و یک برد اصلی که میکروکنترلر و رله ها و قطعات الکترونیکی در آن قرار دارند تشکیل شده است .  که فرمانهای  اصلی توسط میکروکنترل به رله ها صادر می گردد . که متناسب با نوسانات برق شهر، توسط ترانس مقدار ولتاژ را تقویت یا تضعیف می نماید.
رله ها با توجه به مدل و مارک آنها دارای تعداد سوئیچ مشخصی می باشند . از این رو هر چقدر نوسانات برق بیشتر باشد ، تعداد سوئیچ کردن رله ها بیشتر میشود . لذا احتمال خرابی این رله ها افزایش می یابد . که حتماً به صورت دوره‌ای باید این رله ها توسط متخصص بازدید و بررسی گردد .
 عواملی باعث خرابی استابلایزر ها می گردند . که عموماً اضافه بار و ولتاژ های لحظه‌ای بالا و اتصال کوتاه در خروجی و دمای بیش از حد محیط یا داخل دستگاه می باشد . حال اگر فن های دستگاه بدرستی عمل نماید این مشکل مرتفع می گردد . که برای همین منظور وضعیت فن ها هم به صورت دوره ای باید بررسی و در صورت خرابی تعویض گردند .
 استابلایزر ها دارای صفحۀ نمایشگر( LCD یا ) LED می باشند . که در آن مقادیر و پارامترهای لازم نشان داده میشود .که به صورت مداوم باید به این مقادیر توجه نمود . برخی از مدل های دستگاههای استابلایزر، در صورت بروز مشکل دستگاه ، با آلارم  موجود اعلام خرابی می‌نماید که باید سریع جهت رفع آن اقدام نمود .
دستگاه استابلایزر رله ای معمولاً به صورت تک فاز بوده و توان آنها تا ۱۵ کیلو ولت آمپر می باشد .

۲-مدل سروو موتور :استابلایزر سرو موتور

اجزا اصلی تشکیل دهنده این مدل ، شامل یک برد کنترل و یک ترانس حلقوی در مدل تکفاز و در بعضی از مدلهای سه فاز به صورت ستونی می باشد .
فرمان از قسمت برد کنترل که معمولا دارای یک آی سی میکروکنترلر (AVR) بوده یه یک موتور الکتریکی ( ACیا DC) داده میشود . تا توسط ذغال مخصوص بر روی ترانس حرکت نماید و نسبت به ولتاژ ورودی ، تقویت و تضعیف لازمه را انجام دهد .
 مقدار نوسانات برق شهر هر چقدر بیشتر باشد حرکت ذغال بر روی ترانس بیشتر خواهد بود . به خاطر همین موضوع در محل هایی که نوسانات برق بیشتری دارند باید بصورت دوره ای ذغال دستگاه را بررسی نمایند و در صورت نیاز توسط متخصص این امر، ذغال مذکور تعویض گردد .
بیشترین خرابی دستگاههای استابلایزر سروو موتور  معمولاً در موتورالکتریکی که بیشترین عملکرد را دارد اتفاق   می افتد و عواملی مانند بار بیش از حد و اتصال در خروجی و دو فاز شدن و ولتاژ بالا باعث خرابی در قسمت الکترونیکی  دستگاه استابلایزر میگردد .

تست بعد از تعمیر استابلایزر :تست بعد از تعمیر استابلایزر

پس از تعمیر دستگاه استابلایزر تمامی پارامتر های لازم با دستگاههای اندازه گیری استاندارد و دقیق که بصورت دوره ای کالیبره میگردند اندازه گیری شده و پس از تایید فنی ،دستگاه جهت بررسی عملکرد به مدت ۲۴ ساعت با بار مصرفی خازنی و اهمی حدود ۸۰% توان نامی با ولتاژهای متفاوت تست میگردد و در نهایت دوباره تمامی آیتم های لازم اندازه گیری و پس از بررسی کنترل کیفی (QC) دستگاه به مشتری تحویل میگردد .
این شرکت با بهره گیری از کادر فنی مجرب با سابقه و تجهیز تعمیرگاه و آزمایشگاه با استفاده از قطعات اصلی (Original) و استاندارد برای تمامی مدل و رنجهای دستگاههای استابلایزر و منابع تغذیه سوئیچینگ ( ایرانی – خارجی ) آمادگی سرویس ، بازبینی ، تعمیرات ، تست و نصب و راه اندازی را دارد .

نگهداری از استابلایزر:

در کل چنانچه از دستگاه های استابلایزر در مکان مناسب و استفاده از بار مصرفی متعادل به کار برده شود هم در هزینه های برق و هم در طولانی شدن عمر دستگاهها تاثیر بسزایی دارد .
با توجه به اینکه دستگاه های استابلایزر دارای مدارات الکترونیکی می باشد بی توجهی به آنها می تواند باعث خسارات جبران ناپذیری گردد لازم است هر چند وقت یکبار سرویس و بازدید گردد .
نحوه استفاده و نگهداری از استابلایزرها در مکانهای مختلف متفاوت می باشد.(خانگی –صنعتی)
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟