نصب باتری یو پی اس UPS

نصب باتری یو پی اس UPS : همانطور که در محاسبه تعداد باتری ذکر شد با توجه به توان و مدل دستگاه تعداد مشخصی باتری باید به یو پی اس متصل گردد . به طور معمول نحوۀ نصب باتری یو پی اس UPS به ۳ صورت ذیل انجام می گیرد :

۱ – نصب سری باتری یو پی اس :

در نصب باتری یو پی اس  UPS  ولتاژ  باتریها  ( که معمولا ۱۲ ولت می باشند ) به  مقدار  ولتاژ  DC  دستگاه  یو پی اس  ( که مضربی از ۱۲می باشند) برسانیم . باید باتریها را به صورت سری به هم متصل کنیم . تا مجموعه ولتاژ باتریها متناسب با مقدار ولتاژ مورد نیاز باشد .
در حالت نصب به صورت سری قطب مثبت باتری اولی به قطب منفی باتری دومی متصل  و به همین منوال به تعداد باتریها این روند ادامه پیدا می کند . که در نهایت دو قطب، منفی از باتری اولی و مثبت از باتری آخری باقی می ماند .  که  باید  به  دستگاه یو پی اس متصل گردد . مقدار ولتاژ باتریها سری شده  مجموعه ولتاژ باتریها هستند . و مقدار جریان شارژ و دشارژ در همه  باتریها یکسان و ثابت می باشد . یعنی اگر ۴ عدد باتری ۱۲ ولت ۱۰۰آمپر ساعت را با هم سری کنیم در مجموع ولتاژ ۴۸ ولت با مقدار ۱۰۰آمپر ساعت خواهیم داشت .
نصب سری باتری یو پی اس
مسئله مهمی که باید به آن اشاره نمود در زمان سری کردن باتریها باید دقت گردد مقدار ولتاژ ، آمپر ساعت ، کیفیت و تاریخ تولید باتریها باهم یکسان باشند .
لازم به ذکر است که شد در اتصالات سری جریان به صورت مساوی است  و در زمان شارژ همه باتریها به یک اندازه جریان دریافت می نماید . لذا اگر باتریهای سالم و با کیفیت در کنار  باتریهای  بی کیفیت  و یا خراب قرار گیرند جریان بیشتری نسبت به ظرفیت باتری دریافت می کنند . این امر باعث می شود که باتری به سرعت گرم شده و عمر باتریها به حداقل میرسد .
لذا در زمان دشارژ ، نیز باتریهایی که با کیفیت پایین تری هستند به سرعت دشارژ می شود . در نهایت ولتاژ کلی باتری ها از مقدار لازم پایین تر آمده و دستگاه یو پی اس خاموش می گردد . که در این حالت نیز مقداربک آپ تایم پایین خواهد آمد . باتریها سالم تر نمی توانند از ظرفیت کامل خود استفاده کنند .   

۲- نصب موازی باتری یو پی اس :

در نصب موازی ، ولتاژ ثابت و مقدار ظرفیت ( آمپر ساعت AH ) باتریها با هم جمع می گردد . بطور مثال اگر ۴ عدد باتری ۱۲ ولت ۱۰۰AH آمپر ساعت را با هم موازی نصب نماییم در مجموع ولتاژ ۱۲ ولت ۴۰۰AH آمپر ساعت خواهیم داشت .
در مواقعی که نیاز به مقدار زمان برق دهی ( بکاپ تایم ) بیشتر با مقدار ولتاژ ثابت نیاز داریم استفاده می گردد .
در  حالت نصب موازی باتریها ، قطب های مثبت به هم و قطب های منفی نیز به هم متصل می گردد و در نهایت دو قطب مثبت و منفی خواهیم داشت .
نصب موازی باتری یو پی اس

۳- نصب سری موازی باتری یو پی اس :

در بعضی از مواقع نیاز است که باتریها به صورت سری و موازی به هم متصل گردد . بطور مثال یک یو پی اس UPS به توان ۱ کیلو ولت آمپربا ولتاژ۲۴ ولت DC داریم . که دارای ۲ عدد باتری ۱۲ ولت ۱۰۰آمپر به هم سری شده اند . که در مجموع ولتاژ ۲۴ با ۱۰۰ آمپر ساعت را داریم . اگر بخواهیم بک آپ تایم آن دو برابر شود در این حالت باید ۲عدد باتری ۱۲ ولت ۱۰۰آمپر دیگر با هم سری و در نهایت با باتری های قبلی موازی نماییم . که ولتاژ ۲۴ ولت و با ظرفیت ۲۰۰ آمپر ساعت گردد . در نتیجه زمان برق دهی  (بک آپ تایم) نیز دوبرابر می گردد .
نصب سری موازی باتری یو پی اس

موارد مهم در نصب باتری یو پی اس :

لازم به ذکر است ، نصب باتریهای یوپی اس ups عمدتاً به صورت سری انجام می گردد . لذا در نصب باتریها باید به یک سری از مسائل ایمنی به خصوص در نصب کابینت باتریهای با ولتاژ بالاتر از ۱۰۰ولت توجه نمود . چرا که باتری ها دارای  برق مستقیم (DC) بوده و از لحاظ برق گرفتگی، بسیار خطرناک تر از برق شهرمتناوب (AC)  می باشند .
به همین منظور جهت رعایت مسائل ایمنی ( بطور مثال برای نصب کابینت باتری بیش از ۱۰ ) باید به نحوۀ زیر عمل نمود :

نحوه نصب باتری یو پی اس :

ابتدا باید کلیه باتری ها را در داخل کابینت به صورتی که دو قطب غیر همنام باتریها نزدیک هم باشد  کنار هم در  طبقات  قرار  می دهیم  . ( در کابینت باتریهای ایمن توان نقشه نصب و نحوۀ  چیدن باتریها موجود می باشد .)
حتماً باید دقت گردد بیش از یک نفر همزمان باتریها را نصب ننمایند . هیچگونه اشیاء فلزی از قبیل انگشتر ساعت و غیره در دست نداشته باشد . تمام ابزار آلاتی که استفاده می نماید باید دارای محافظ و عایق الکتریکی باشند . که در هنگام کار باعث اتصال کوتاه بین باتریها نگردد.
پس از چیدن باتریها در کابینت باتری شروع به بستن اتصالات بین قطب های مثبت و منفی می کنیم . باید دقّت شود در مرحله اول بیش از شش عدد باتری به هم سری نگردد . تا ولتاژ بیش از ۷۲ ولت نشود تا خطر برق گرفتگی به حداقل برسد . و پس از اینکه کلیه باتریها طبقات را به هم متصل نمودیم اولین و آخرین سر قطب باتریها را به فیوز کابینت باتری متصل می نماییم .نحوه نصب باتری یو پی اس
فیوز کابینت را قطع می نماییم . سپس با احتیاط بسیار باتری هر طبقه را به هم متصل نمایید . حتماً از واشر خاردار برای محکم بودن اتصال « بطوریکه بین کابلشو و سرباتری قرار گیرد » استفاده گردد .
بطور معمول از کابل قرمز برای قطب مثبت و کابل مشکی و یا آبی برای قطب منفی استفاده می گردد . قطر این کابل ها طبق دفترچه راهنما یو پی اس ( UPS ) نسبت به ولتاژ DC  مشخص می باشد .
پس از نصب باتریهای یو پی اس ، ولتاژ خروجی کابینت باتری را توسط ولت متر ( ولت متر در حالت  ولتاژDC  قرار گیرد) اندازه گیری می نمایید .  دقت شود که پراپ مثبت روی کابل قرمز و پراپ منفی ولت متر برروی کابل مشکی یا آبی قرار گیرد . ولتاژ مورد نیاز طبق مطلب شارژبیش از حد   با مقداری بیشتر نشان داده می شود . بطور مثال درکابینت ۲۴۰ ولت مقدار ولتاژ در شارژ کامل باتری  ۲۷۶ولت می باشد .
توجه نمایید  که عدد داخل ولتمتر نباید منفی باشد . لذا در صورت رویت عدد منفی ، مطمئن شوید که قطب مثبت ومنفی باتریها به کانکتور دستگاه به صورت برعکس نصب شده است . این حالت بسیار خطرناک و احتمال آسیب دیدن به دستگاه یو پی اس  می باشد . در این صورت باید کابل بین قطب ها را جابه جا شود . مجدد با ولتمتر تست میگردد . در صورت مثبت بودن عدد داخل ولتمتر و متناسب بودن مقدار ولتاژ مستقیم DC ، کابینت باتری آماده است . که  قابلیت اتصال به دستگاه یو پی اس را دارد

تست و بررسی باتریها یو پی اس :

باتریهایی یو پی اس که در حال کارکردن می باشند باید به صورت دوره ای بازدید وسرکشی کرد . علی الخصوص در کابینت باتریهایی که دارای ولتاژ بالایی هستند  .( تعداد باتری آن ها بیش از ۱۰عدد می باشد) حداقل هر۳ الی ۴ ماه یکبار به این باتری سرکشی نمود . چرا که اگر یکی از این باتریها به هر دلیلی خراب (دلیل خرابی باتری یو پی اس ) گردد ، چون با باتریهای دیگری سری شده اند به همان مقدار جریانی که باترهای سالم دریافت می کنند . باتریهای خراب نیز همان جریان را دریافت می کنند که این امر باعث گرم شدن باتری می گردد . گازهای داخلی باتری خارج می شود . که تکرار این روند در زمان طولانی ، احتمال اشتعال باتری را افزایش می دهد . این امر باعث آتش سوزی در محل نیز می شود .
 لذا از این رو بازدید دوره ای برای اندازه گیری ولتاژ تک تک باتریها بسیارحائز اهمیت می باشد .  باید خاطرنشان نمود چون مقدار ولتاژ کابینت باتری بالا است با خراب شدن ۱یا۲ عدد باتری ،دستگاه UPS خاموش نمی شود. وشارژردستگاه یوپی اس  UPS  به روند شارژ خود ادامه می دهد . که می تواند منجرب به  عواقب قید شده در فوق شود .
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟