نحوه انبار کردن باتری یو پی اس

 همانطور که می دانید باتریها دارای عمر معینی می باشند . لذا باتری ها دارای تاریخ انقضاء هستند . حدالمقدور باید بلافاصله بعد از تهیه باتری از آن استفاده نمود . ولی در بعضی اوقات به دلایل خاصی نمی توان همان لحظه از باتریهای یو پی اس UPS استفاده کرد . که نیاز به نگهداری و انبار کردن باتری یو پی اس به مدت زمانی خاص می باشد . 

لازم به ذکر است ، تمامی باتریهای تولید شده به صورت شارژ شده دربازارعرضه می گردد . باتریها در صورت رها شدن بعد از مدتی دشارژ می شوند (Self-Discharge ) . به این مورد خود دشارژی باتری نیز می گویند . برای مثال معمولاً در باتریهایی مانند سیلد لید اسید ۱۲ ولت هر ماه به طور متوسط حدود ۲ ولت ولتاژ افت می نماید . این پدیده  باعث می شود معمولاً ظرف مدت ۶ الی ۹ ماه باتری بطور کامل دشارژ گردد.

درصورت دشارژ شدن کامل باتری ، بر روی الکترودها کریستالهای بزرگ سولفاته سرب تشکیل می شود . که این کریستالها تمایلی به برگشت ندارند . اگراین روند شیمیایی به مدت زیادی ادامه پیدا کند ، کل سطح الکترود سولفات می شود . لذا امپدانس زیادی در روند الکترولیز ایجاد می کند . این امر مانند سدی در برابر شارژ مجدد باتری عمل میکند. که باعث خرابی باتری میگردد .

     نکات قابل توجه برای انبار باتری :انبار کردن باتری یو پی اس

با نکاتی که گفته شد باید باتریها بصورت مدام در حالت شارژ کامل باشند . به همین منظور جهت انبار کردن باتری ابتدا باید از شارژ بودن باتریها مطمئن شد . در غیر اینصورت قبل از انبار کردن باتریها باید بطور کامل شارژ گردند . به طور معمول هر ۳ ماه یک بار ولتاژ باتریها را کنترل و در صورت نیاز مجدد شارژ می گردند . با این کار، باتریها دچار تخلیه ولتاژ نمی گردند .

در ضمن همانطور که در نحوۀ نگهداری باتری گفته شد ، دمای محل انبار باتری باید مناسب باشد . چرا که دمای بالاتر از موارد قید شده در مشخصات باتری باعث کم شدن طول عمر مفید می باشد .

باید توجه داشت که باتریها قابل اشتعال می باشند . لذا محل انبار باید از لحاظ ایمنی استاندارد باشند . این امرجهت جلوگیری از حریق و آتش سوزی باتری ها انجام می گردد. . زیرا احتمال نشتی اسید در باتریها وجود دارد . این نشتی به علت آسیب دیدگی احتمالی در زمان حمل و نقل و جابجایی باتری می باشد . حتما محل باید دارای تهویه مناسب باشد تا گازهای اسیدی و سمی در محل نماند .

توجه داشته باشید پس از هر بار شارژ مجدد ، باتریها داخل کارتن قرار گیرند . این امر از بروز اتصال در سرباتریها توسط اشیاء فلزی و رسانا جلوگیری میکند . باتری های یو پی اس حتما در محل مطمئن و کاملا خشک و عایق  قرار داده شوند .

 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟