حفظ و نگهداری UPS و استابلایزر

سرویس دوره ای یو پی اس و استابلایزر  :

حفظ و نگهداری UPS و استابلایزر : یکی از ارکانهای اصلی و مهم برای بالا بردن طول عمر مفید و استفاده بهینه از هر دستگاه حساس برقی و الکترونیکی بازدید و مراقبت مداوم می باشد . که با توجه به دفترچه راهنمای هر دستگاه باید موارد مهم جهت نگهداری آن رعایت گردد .

سرویس دوره ای یو پی اس و استابلایزر

در خصوص دستگاههای یو پی اس باید گفت که این دستگاهها باید بصورت مداوم نحوه عملکرد دستگاه و وضعیت باتری آن کنترل گردد . که بدین منظور این شرکت مبادرت به بازدید و سرویس و حفظ و نگهداری انواع یو پی اس و استابلایزر با توان و مارک های مختلف نموده است.

در این صورت با نظارت مستمر و بررسی عملکرد دستگاه و سرویس به موقع آن، می توان به صورت چشمگیر از خرابی و یا بروز اشکال احتمالی جلوگیری نماییم.
در اینجا به نحوه عملکرد کارشناسان فنی این شرکت در هر دوره از سرویس حفظ و نگهداری به شرح ذیل اشاره می نمائیم :

۱ – برق شهر و بررسی وضعیت آن :

درابتدا کارشناس فنی مقدار جریان و ولتاژ هر فاز به صورت مجزا اندازه گیری و وضعیت سیستم ارت و نحوه تقسیم بار بین سه فاز و تابلوی برق ورودی ،خروجی و مجهز بودن سیستم به استابلایزر و یا ژنراتوررا مورد بررسی قرار می دهد و کلیه موارد را به صورت مکتوب برای هر قسمت ثبت و بایگانی می نماید .

۲- بررسی وضعیت UPS

  • ثبت کردن مدل توان و مشخصات فنی و نوع دستگاهها و متعلقات آن
  • اندازه گیری فرکانس و ولتاژ ورودی و خروجی در حالت برق شهر و مقدار بار مصرفی
  • صحت عملکرد فیلترهای ورودی و خروجی و صفحۀ نمایشگر (LCD) و بای پس و کنترل آلارم های صوتی
  • اندازه گیری ولتاژ و جریان فرکانس خروجی در حالت اینورتر
  • بررسی وضعیت دستگاه شارژر و اندازه گیری ولتاژ و جریان شارژر
  • خاک گیری و سرویس کامل دستگاه جهت بالا بردن راندمان و طول عمر مفید دستگاه
  • بررسی وضعیت و عملکرد فن ها
  • کنترل شکل موج خروجی دستگاه یو پی اس

۴-وضعیت باطری و بررسی آن  :

علی رغم آنچه معمولاً تصور می گردد، باتریهای سیلد لید اسید Sealed Lead Acid نیاز به بازدید دوره ای و چکاپ کلی با دوره زمانی منظم دارند . در همین راستا این شرکت با طرح برنامه ریزی به شرح ذیل عمل می نماید :

بررسی وضعیت باطری

  • ثبت مدل ، مارک ، تعداد ، ظرفیت ، تاریخ باتری و تاریخ نصب
  • مشخص کردن مقدار ولتاژ در زمان شارژ و دشارژ باتریها
  • یکسان بودن وضعیت شارژر باتریها بسیار مهم باست . به همین دلیل کارشناس فنی شرکت ابتدا کلیه باتریها را شماره گذاری کرده و ولتاژ یک به یک باتریها را اندازه گیری می نماید . پس از ۲۰دقیقه بک آپ مجدداً ولتاژ باتریها اندازه گیری وباتریهایی که افت ولتاژ بیشتری داشته اند علامت گذاری می شوند .
  • باتریهای علامت گذاری شده پس از هماهنگی با مسئول ذیربط تعویض و مجدداً عملیات تست عیب یابی تکرارمیگردد .  اگر باتری با درصد بازدهی کمتری نیز وجود داشته باشد مشخص و در نهایت آنها نیز تعویض گردد .
  • بررسی اتصالات باتری از لحاظ محکم بودن اتصالات و سولفات نشدن سر باطریها

۵- بررسی خروجی یو پی اس :

۱-تست کامل سیم کشی خروجی از لحاظ مجزا بودن سیم کشی نسبت به برق شهر ( ایزولاسیون کامل سیم کشی خروجی از فاز و نول برق شهر )

۲-بررسی مقداربار مصرفی نسبت به توان خروجی و مشخص نبودن در صد بار مصرفی و نوع و تعداد بار مصرفی می باشد.

۳- بار مصرفی یو پی اس و بررسی نوع و مقدارآن  توسط کارشناس : در صورت رویت دستگاه هایی که بارهای القایی و سلفی و یا دستگاههای که توان مصرفی آن بیشتر از ظرفیت یو پی اس با شد از مدار خارج می گردد از قبیل: پرینترهای لیزری , دستگاه فتوکپی  , بخاری برقی و غیره …

۶- محل قرارگیری یو پی اس  و بررسی آن: 

محل قرارگیری UPS باید در بهترین شرایط قرار داشته و این محل بایستی عاری از گرد و خاک و دارای هواکش و تهویه مناسب و دمای متعادل و حداقل رطوبت بوده و فضای اطراف یو پی اس UPS باید حداقل به فاصله ۱۰cm جهت عملکرد مناسب فن های دستگاه خالی باشد .

۷- برگه بازدید یو پی اس و استابلایزر

در هر سرویس دوره ای توسط کارشناس فنی در نهایت فرم بازدید که در آن تعداد، مدل ، مارک و ولتاژ ورودی و خروجی UPS و نوع سیم کشی و وضعیت شارژر ، اینورتور ، بار مصرفی ، باطریها، ولتاژ  سه فاز برق  شهر (R.S.T) و ارت قید  می شود و به مسئول مربوطه ارائه می گردد .

۸-در صورت رویت مشکل :

https://divar.ir/v/%D8%A2%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%DB%B8%DB%B2-%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%84-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA_%D8%A2%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87_%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1/wYjWP1_Q

در صورت مشاهده هرگونه مشکل در برق ورودی و خروجی یو پی اس و باتریهای آن به مسئول ذیربط گزارش داده شده تا جهت رفع عیب تصمیمات لازمه اتخاذ گردد که پس از تائید ، جهت رفع عیب در حداقل زمان با بهترین کیفیت ممکن انجام گیرد.

بر روی هر دستگاه یو پی اس UPS یک برچسب با شماره سرویس که مطابق با شماره برگه بازدید بوده نصب می گردد

. این برگه حکم شماره شناسه دستگاه را داشته و در صورت نیاز می توان به پرونده آن رجوع و مشخصات لازمه را بدست آورد .

 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟