تعمیر یو پی اس

تعمیر یو پی اس UPS : یو پی اس ها دارای تنوع و مدلهای مختلف هستند اعم از :
شبه سینوسی (Off-Line)تعمیر یو پی اس
لاین اینتراکتیو (Line Interactive)
آنلاین دابل کانورژن (Online Double Conversion) 
ترانس فورمربیس  (transformer  base)
های فرکانسی (High Frequency)
دابل آی جی بی تی (Double IGBT)  
ماژولار (Modular)

مشاهده محصولات شرکت

یو پی اس ها  ups دارای تکنولوژی ساخت و در رنجهای متفاوتی می باشند ولی به صورت عمده ساختار یو پی اس  UPS به چند قسمت کلی تقسیم می شوند . که برای تعمیر یو پی اس و رفع عیب آن به شرح ذیل می پردازیم  :

۱-برد پاور یو پی اس :

برد پاور

برد پاور یا همان قسمت قدرت یکی از بردهای اصلی دستگاه بوده اند . که از سه قسمت PFC واینورتر( INVERTER ) و رکتیفایر ( RECTIFIER ) تشکیل شده است . که قطعات آنها (MOSFET-Diode-IGBT)  بر روی هدسینگ جهت کارکرد در دمای مناسب نصب می گردد .
غالباً این قطعات در۲ حالت زیر دچار آسیب دیدگی می شوند :
  • فرمان  نادرست از برد کنترل ( شکل موج نا مناسب )
 معمولاً خرابی در این قسمت بر اثر استفاده از بارهای نامتعارف ( مانند بارهای سلفی و موتوری ) دمای نامناسب ، اتصال در خروجی واضافه بار  (OVER LOAD) می باشد .
  • جریان و یا ولتاژ بیش از اندازه
 چنانچه جریان و یا ولتاژ بیش از اندازه از قطعات  پاور عبور نماید  در اکثر مواقع باعث آسیب دیدن  صفحه برد  ( PCB )  می شود . در این صورت صفحه می بایست تعویض گردد .

۲- برد کنترل:

برد کنترل

برد کنترل یا همان اتاق فرمان یو پی اس یکی از مهم ترین قسمت های دستگاه یو پی اس است . که تمامی فرمانهای قسمتهای دیگر از این برد صادر می شود . این امر توسط «آی سی» میکروپروسسور (Microprocessor) که  قابل برنامه ریزی  می باشد انجام می گیرد  .  برنامه این «آی سی » (IC ) فقط در اختیار سازنده و طراحان اصلی هر کارخانه می باشد .  در صورت خرابی و اشکال باید این میکرو کنترل پروسوسور از خود شرکت اصلی و با نمایندگان آن تهیه کرد .
اکثر« آی سی ها » و قطعات برد کنترل از مدل SMD و خیلی حساس بوده و در صورت تعویض، نیاز به دقت و مهارت زیاد می باشد.

۳- برد شارژر :

وظیفه اصلی این برد شارژ کردن باتریها می باشد که در ۳ مدل برای دستگاههای UPS طراحی می شود :
برد شارژر
  •   ON BORDE :

در این مدل که معمولا در دستگاههای باتری داخل استفاده می شود . برد شارژر از برق شهر تغذیه کرده و مسیر آن با برد پاور یکسان می باشد .  چون باتریهای داخل باید با جریان کمتری شارژ گردند جریان این شارژرها  تقریبا یک آمپر بوده و بر روی برد اصلی دستگاه تعبیه شده اند  .
  • شارژر مستقل :

در این مدل شارژر یک برد جداگانه و مستقل می باشد که از برق شهر مستقیم تغذیه کرده و جریان آن از ۱ الی ۱۰ آمپر نسبت به آمپر ساعت باتریها متغیر می باشد و هیچگونه ارتباطی با بردهای دیگر یو پی اس UPS ندارد .
  • رکتیفایر :

معمولاً در دستگاههای سه فاز توان بالا (۲۰~۲۰۰KVA) برد شارژر با برد رکتیفایر  (RECTIFIER) با هم یکی بود و ورودی آن برق مستقیم DC BUS می باشد که باعث بالا رفتن راندمان آنها می شود .

۴-برد پنل:

این برد در قسمت جلوی دستگاه قرار دارد . که وظیفه روشن و خاموش  کردن و تنظیمات دستگاه یو پی اس و نمایش پارامتر های برق ورودی و خروجی را به عهده دارد . در مدلهای هوشمند پنل دستگاه دارای حافظه   (Log) می باشند که می توان با مراجعه به آن آلارمها و ایرادات (Fault) به وجود آمده را مشاهده و برای رفع آنها اقدام نمود.
معمولا به دلیل ساده بودن سیستم این بردها به سادگی قابل تعمیر می باشد مگر آنکه صفحه LCD دچار آسیب دیدگی شده باشد.

۵-برد فیلتر:

قسمت  فیلتر  شامل ۲ عدد برد  می باشد . یکی در قسمت  ورودی  برای جلوگیری از وارد  شدن  نویزهای  برق شهر  (Surg-Spike)  و همچنین دارای وریستور (VDR) جهت حفاظت از دو فاز شدن را دارا می باشند . فیلتر دومی در قسمت خروجی فقط جهت حفاظت در برابر اتصالی در قسمت بار مصرفی می باشد . به این گونه که در صورت اتصالی در خروجی (یا فاز برگشتی) فیوز ورودی فیلتر برق مدار را قطع می کند تا آسیبی به بردهای داخلی دستگاه و مصرف کننده نرسد.

تست بعد از تعمیر یوپی اس :

تست بعد از تعمیر یوپی اس

بعد از تعمیر کلی دستگاه یو پی اس تمامی پارامترهای لازم با دستگاههای اندازه گیری استاندارد و دقیق که بصورت دوره ای کالیبره میگردند اندازه گیری می شوند . پس از تایید فنی دستگاه ، جهت بررسی عملکرد به مدت ۲۴ ساعت با بارمصرفی خازنی و اهمی حدود ۸۰%  توان نامی تست می گردد . در آخر دوباره تمامی آیتم های لازم اندازه گیری می گردد و پس از QC به مشتری تحویل می گردد .
این شرکت با بهره گیری از کادر فنی مجرب با سابقه و تجهیز تعمیرگاه و آزمایشگاه با استفاده از قطعات اصلی ( Original )  و استاندارد مصرفی برای تمامی مدل دستگاههای یو پی اس  UPS ( ایرانی – خارجی) آمادگی سرویس و بازبینی ، و تعمیرات تست و نصب و راه اندازی را دارد .
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟