نصب و راه اندازی یو پی اس

جهت نصب و راه اندازی دستگاه یو پی اس UPS پس از اطمینان از آماده بودن محل قرارگیری یو پی اس UPS به روش زیر عمل می نماییم .

محل نصب یو پی اس :

محل باید عاری از هرگونه گرد و غبار و سربسته و کاملاً خشک باشد و دمای محیط  مناسب و اطراف دستگاه یو پی اس UPS آزاد باشد و  کف و دیوارها دارای پوشش مناسب باشند . (طبق حفظ و نگهداری یو پی اس UPS )  برای راهنمایی و نصب ، مشخصات کامل دستگاه UPS به همراه کابینت باتری آن و تابلوی برق ورودی و خروجی را به این شرکت ارسال نمایید  . تا مشخصات نحوۀ سیم کشی و نوع کابل و کابلشوها ، فیوزهای ورودی  و خروجی طبق استاندارد با شرح کامل به همراه نکات ایمن لازم برای شما ارسال گردد .
در صورت تمایل می توانید با رعایت فرم ارسالی موارد فوق را خودتان اجراء نمایید . که پس از تائید این شرکت می توان دستگاه یو پی اس UPS  مورد نیاز را نصب و راه اندازی نمود . در غیر اینصورت این شرکت آمادگی لازم جهت ساخت تابلو برق یو پی اس UPS و اجراء کابل کشی ورودی و خروجی و اجراء کامل سیستم ارت و تابلوی بای پس BY PASS را دارد.
پس از آماده بودن محل و اجرای سیم کشی و نصب تابلوهای برق، می توان دستگاه    یو پی اس UPS را نصب نمود دستگاه یو پی اس UPS  دارای ورودی برق شهر ( تکفاز / سه فاز ) و خروجی برق شهر( ورودی و خروجی ) و ورودی برق مستقیم DC  و یا برق باتریها می باشد .

اتصال باتریها به یو پی اس UPS :

یو پی اس ها UPS از لحاظ اتصال به باتری به دو مدل تقسیم  می گردند .
یو پی اس های باتری داخل (UPS interactive ) که باتریهای معمولا ۱۲ ولت ۴٫۵ ، ۷و ۹ آمپر ساعت بوده که در داخل دستگاهها قرار می گیرند . این مدل از دستگاه معمولاً دیگر نیاز به نصب باتری جداگانه ندارد .
مدل دیگر یو پی اس UPS باتری خارج UPS Internal هستند . که باتریها در یک کابینت باتری (Cass BATTERY) نصب می گردد . که برای نصب باتریها در مقاله نصب باتری یو پی اس به طور کامل توضیح داده شده که چگونه باتریها را داخل کابینت نصب نمود .حال پس از مونتاژ  کابینت باتری ولتاژ کابل و یا کانکتور خروجی کابینت باتری اندازه گیری می گردد و در صورتیکه که با ولتاژ کار DC دستگاه یوپی اس که معمولا در لیبل مشخصات پشت دستگاه قید شده ، مطابقت داشت به پشت دستگاه یو پی اس UPS باید متصل گردد .اتصال باتریها به یو پی اس
معمولا اتصال دستگاههای یو پی اس UPS به باتری یا بصورت کانکتوری و یا ترمینالی می باشد . به هر حال در هر دو صورت باید دقت گردد اتصال کاملا محکم باشد . تا دچار قطعی و یا اتصال نامناسب نگردد تا ایجاد گرما و جرقه ننماید  .
دستگاههای یو پی اس  UPS  در اکثر مدلها دارای فیوز باتری می باشند .  که حتما  دقت  گردد  در زمان  اتصال  باتری  به  یو پی اس UPS این فیوز قطع باشد . پس از اتصال کامل باتریها ، فیوز در مدار قرار می گیرد .

اتصال ورودی یو پی اس UPS :

در این مرحله باید برق ورودی یا همان برق شهر را به یو پی اس  UPS  متصل نمائیم . که معمولا ورودی برق دستگاههای یو پی اس تا توان ۶KVA به صورت دوشاخه ای ارت دار است . که درصورت مناسب بودن سیم کشی محل از لحاظ فیوزو سیم کشی و پریز ارت دار متناسب با جریان مصرفی یو پی اس UPS می توان به آن متصل نمود .
برای دستگاههای یو پی اس UPS با توان بالاتر و در مدلهای ۳ فاز خروجی به صورت ترمینالی می باشد . که معمولا برق ورودی از یک تابلوی توزیع با فیوزهای حفاظتی به همراه کابل کشی و در بعضی مواقع به همراه کلید بای پس  می باشد متصل می گردد .
دستگاه های یو پی اس UPS  بدون برق  شهر و با استفاده از باتریها  می توانند روشن  شوند . لذا حتما قبلاً از وصل نمودن برق ورودی به یو پی اس UPS مطمئن شوید که دستگاه یو پی اس UPS خاموش باشد . تا در موقع نصب مشکل خاصی بوجود نیاید  .

روشن کردن یو پی اس UPS  :

حال می توانید دستگاه یوپی اس UPS مورد نظر را با رعایت دقیق مراحل قید شده در دفترچه  منوال آن  که برای هر مدل از  یو پی اس ها UPS متفاوت می باشد روشن نمائید . و پس از روشن نمودن دستگاه یوپی اس UPS و نمایش علامت لاین LINE بر روی نمایشگر دستگاه مشخص می گردد که دستگاه یو پی اس UPS روشن و آماده کار می باشد .

اتصال خروجی یو پی اس UPS :اتصال خروجی یو پی اس

در این مرحله برق در خروجی یو پی اسUPS جریان دارد  .  که می توان خروجی ( بار مصرفی ) را به آن وصل نمود . در خروجی یو پی اس ها تا توان ۶KVA معمولا به صورت پریز ارت دار بوده است . که مصرف کننده ها را به راحتی می توان به دستگاههای یو پی اس UPS متصل نمود . در مدلهای با توان بالاتر و دستگاههای ۳ فاز به صورت ترمینالی می باشد . که مانند ورودی دستگاه توسط کابل و کابلشو و فیوزهای محافظتی متناسب باید به خروجی دستگاه متصل می گردد .
در این مرحله دستگاه در حال کار بوده و برق لازم را به مصرف کننده خود ارائه می دهد . در غیر اینصورت و یا روشن شدن چراغ فالت و زدن آلارم نشانه مشکل خاصی در عملکرد دستگاه یو پی اس UPS می باشد  که حتماً با این شرکت تماس گرفته و با دادن کد و شماره فالت به کارشناسان بتوانیم جهت رفع مشکل راهنمایی لازم را انجام دهیم .

طریقه استفاده صحیح از یو  پی اس UPS :

پس از نصب و راه اندازی یو پی اسUPS بسیار مهم است که یک نفر به عنوان مسئول و نگهدارنده یو پی اس و تجهیزات جانبی آن مشخص گردد . پس از آموزش های لازم جهت آشنایی کامل با یو پی اس UPS همیشه در محلی که دستگاه درآن قراردارد حاضر باشد . تا با رعایت موارد ذیل ،تاثیر بسزایی جهت بالا بردن عملکرد و عمر مفید دستگاه داشته باشد .
  • دستگاه یوپی اسUPS و باتری آن همواره در بهترین شرایط دمای قرار داشته باشند .
  • محل قرارگیری تمیز و خشک و دارای تهویه همیشه در حال کار باشد .
  • بطور روزانه LCD دستگاه بررسی گردد تا مشکلی در روند عملکرد دستگاه رویت نشود .
  • در صورتیکه دستگاه یو پی اس UPS آلارم و هشدار بدهد ، کاربر به سرعت متوجه و جهت رفع عیب اقدام نماید . در صورتیکه نتواند مشکل را مرتفع نماید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایند .
باید خاطر نشان نمود که در این مقاله بصورت کلی و در موارد معمولی جهت نصب و راه اندازی یو پی اسUPS صحبت شد . چون در بعضی از موارد جهت پشتیبانی و بک آپ تایم و موارد دیگر یو پی اس ها  به  صورت رداندنت  ( redundant )   بای پس در خروجی ، پارالل  (Parallel)  نصب می گردند . که در این موارد نصب باید توسط کارشناسان فنی و دوره دیده این شرکت شرکت انجام گردد  .

نرم افزار یوپی اس UPS :نرم افزار یوپی اس UPS

در آخر بهتر دانستیم که صحبت از نصب شد اشاره ای به نرم افزارهای یو پی اس UPS نیز داشته باشیم .
این نرم افزارها  قبلا به صورت CD در جعبه یو پی اس UPS قرار دارد . به همراه کابل ارتباطی پورت (RS232) و یا USB و غیره . جهت وصل شدن به کامپیوتر می باشد . که با وصل نرم افزار به یو پی اس UPS می توان ولتاژ جریان و فرکانس ورودی و خروجی و دمای داخلی دستگاه و فالت ها و اخطار خرابی ها را میتوان رویت نمود . و بعضی از دستگاههای یو پی اس دارای برد اس ان ام پی SNMP می باشد . که با این کارت می توان به شبکه اینترنتی متصل و تحت شبکه ( وب) مدیریت کامل به دستگاه یو پی اس UPS داشت .
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟