انواع تثبیت کننده ولتاژ

انواع استابلایزر : استابلایزرها دارای انواع مختلفی می باشد . که نسبت به نوع بار مصرفی ، محل قرارگیری و نوع برق ورودی آنها طراحی و تولید می گردند .
نکته حائز اهمیت این است که در موقع انتخاب استابلایزر حتماً به این موارد دقت گردد . نسبت به نوع برق شهر موجود از لحاظ تکفاز و سه فاز بودن آن ، مقدار نوسانات و مقدار ولتاژ معمول و نوع بار مصرفی از لحاظ توان و حساسیت آن نسبت به نویز و نوسانات . که در ذیل به برخی از موارد و انواع استابلایزر می پردازیم :

استابلایزر های تک فاز :استابلایزر تک فاز

به استابلایزر (تثبیت کننده ولتاژ) که دارای ورودی و خروجی تکفاز باشند، استابلایزر تک فازگفته می شود . این مدل از دستگاها خود به چند مدل دیگر تقسیم می شوند .
  • استابلایزرخانگی (ترانس محافظ) :
اکثر لوازم برقی خانگی احتیاج به استابلایزر دارند . چون معمولا برق منازل تکفاز می باشند این مدل دستگاهها نیز تکفاز طراحی و ساخته می شوند . جهت جلوگیری از نویز و نوسانات برق شهر به دو صورت میتوان از استابلایزر استفاده نمود .
  • در روش اول برحسب توان مصرفی خانه یک استابلایزر مرکزی بعد از کنتور و یا قبل از فیوزهای وردودی آپارتمان قرار داد که در این صورت کلیۀ وسایل برقی منزل دارای محافظ و استابلایزر خواهد بود .
  • در روش دوم برای هر دستگاه الکتریکی حائز اهمیت و حساس برحسب الویت یک استابلایزر جداگانه نصب گردد و این مدل از ترانس محافظ ها معمولا رومیزی بوده و به همین دلیل در کنار مصرف کننده هایی مانند یخچال ، لباسشویی و سیستم صوتی و تصویری و کولر آبی و گازی – موتورآب و پکیج قرار می گیرد . تکنولوژی این مدل از استابلایزر ها هم می توانند رله ای و یا سروو موتور باشند .
  • تفاوت استابلایزر رله ای با سروو موتور :
برای اینکه بتوانیم درباره تفاوت این دو مدل ترانس محافظ صحبت نماییم بهتر است ساختار هر کدام از این مدل دستگاه ها را بهتر بشناسیم .
  • استابلایزر رله ای (AVR) :
استابلایزر و یا تثبیت کننده ولتاژ رله ای  (Automatic Voltage Regulator )دارای یک ترانس مبدل ولتاژ، با خروجی های متعدد بوده که این ترانس مبدل ولتاژ توسط رله ها، ولتاژ لازم را به ترانس مبدل ولتاژ -استابلایزر رله ایخروجی دستگاه انتقال می دهند . این مدل استابلایزر با توجه به تعداد رله ها قابلیت افزایش و کاهش ولتاژ در خروجی به صورت پله ای (استیپ  step) را دارند . به طوری که ولتاژبرق شهردر صورت تغییر بین ۱۰ الی ۱۵ ولت ، استابلایزر در خروجی خود یک استپ تقویت یا تضعیف می نماید.
  • استابلایزر سروو موتور :سروو موتور
استابلایزر سروو موتور و یا ترانس محافظ دارای ترانس حلقوی یا استوانه ای بوده که دراین مد ل از ترانس ها یک موتور کوچک با ذغال در خروجی ، بر روی ترانس حرکت می کند . با توجه به نوع عملکرد این مدل دستگاهها، استابلایزر می تواند ولتاژ مورد نیاز را با دقت %۱ تامین نماید . ولی چون طراحی آن به صورت دینامیکی می باشد ،سرعت عملکرد بالایی ندارد .
  • موارد استفاده استابلایزر رله ای یا استابلایزر سروو موتور :
با توچه به توضیحات ارائه شده می توان نتیجه گرفت برای محل هایی که دارای نوسانات زیاد بوده و سرعت تغییر ولتاژ حائز اهمیت می باشد باید از استابلایزر رله ای استفاده کرد . همچنین برای دستگاههای حساسی که مقدار ولتاژبرای آنها مهم می باشد باید از استابلایزر سروو موتور استفاده نمود .
  • قیمت استابلایزر رله ای و قیمت سروو موتور :
با توجه به مکانیزم مکانیکی و ترانس بزرگتر استابلایزر سروو موتور ،قیمت این مدل از دستگاهها نسبت به توان مشابه در مدل های استابلایزر رله ای گرانتر می باشد  .

استابلایزر صنعتی (۳ فاز):استابلایزر صنعتی سه فاز

معمولا به استابلایزرهایی که ورودی و خروجی آنها دارای برق ۳ فاز می باشد و برای دستگاهای صنعتی و کارخانجات ویا به صورت سفارشی با مشخصات فنی خاص طراحی و ساخته می شود استابلایزر صنعتی گفته می شود.
معمولا این نوع استابلایزرها سروو موتور بوده و دارای ترانس های حلقوی و یا ستونی شکل هستند . همچنین دارای دامنه باز ولتاژ ورودی می باشند که شکل ظاهر آنها به صورت ایستاده (Stand) طراحی می شود.
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟