تفاوت استابلایزر با محافظ برق

تفاوت استابلایزر با محافظ برق : محافظ های برق موجود در بازار میتواند به اشکال مختلف باشد . مثل سه راهی و یا فیوزهای محافظ ها . این نمونه دستگاهها در جعبه های کوچک طراحی و ساخته می شوند . این محافظ ها توانایی تثبیت و یا تغییر ولتاژ را ندارند . درواقع عملکردشان به این شکل است که اگر ولتاژ از یک دامنۀ خاص بالاتر و یا پایین تر باشد برق را بلافاصله قطع می نماید . همین موضوع باعث می شود که دستگاه مصرف کننده با ولتاژ پایین یا بالا تر از مقدار مناسب کار نکند .
ولی یکی از عواملی که باعث مشکل برای مصرف کننده ها می شود . همین قطع ناگهانی برق می باشد . البته استفاده از این محافظ های برق احتمال تعداد قطعی برق را بالا می برد . به همین نسبت احتمالمحافظ برق آسیب به دستگاه نیز بیشتر می شود . در زمانی که برق شهر مجدد وصل می گردد  . توسط یک مدار الکترو نیکی وقفه ای در زمان وصل انجام می شود . چون در زمان وصل مجدد برق شهر ، برق دارای نوسانات زیادی می باشد که این وقفه اجاره می دهد تا وضعیت برق به ثبات نسبی برسد و پس از زمان معینی مجدد برق شهر متصل گردد .
بطور کلی میتوان گفت محافظ ها در بعضی از موارد  مفید هستند . ولی خود دستگاه می تواند به علت قطع وصل های زیاد ، باعث آسیب رساندن به دستگاه های الکتریکی هم شود .
با توجه به مقاله چرا استابلایزر و یا « ترانس محافظ » ،  استابلایزرها  و یا ترانس محافظ با داشتن ترانس قادر به تقویت و تعدیل ولتاژ در دامنه باز می باشند . استابلایزر ها این امکان را ایجاد می نمایند در حد امکان برق ورودی دستگاه قطع نگردد .
در ضمن استابلایزرها نویزها و اعواج موجود در برق شهر را به طور کامل فیلتر می نماید . لذا یک برق با ولتاژ ثابت شده و مطمئن به مصرف کننده ارائه می نماید .
ترانس تثبیت کننده ولتاژ (استابلایزر اتوماتیک) توسط مدار فرمان میکروکنترلر هوشمند ، می تواند به سرعت مقدار ولتاژ را تقویت و یا تضعیف نماید . برق تثبیت شده که در مدلهای تکفاز ۲۲۰ ولت و در مدلهای سه فاز ۳۸۰ ولت را در خروجی ارائه می نماید . در این صورت هیچگونه آسیبی دستگاه مصرف کننده را تهدید نمی نماید . لذا ترانس داخل استابلایزر بهترین فیلتر برای جلوگیری از مشکلات برق شهر می باشد .
در نهایت می توان نتیجه گیری کرد که جهت داشتن برق ثابت و بدون مشکل حتماً باید از دستگاههای استابلایزر استفاده نمود . محافظ های برق فقط یک مدار تاخیر برای وصل مجدد برق شهر را دارند . لذا دیگر هیچ نکته مثبتی برای مصرف کننده ها ندارند .
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟