انواع یو پی اس

انواع یو پی اس : با نحوهً عملکرد کلی یو پی اس در مقاله « یو پی اس چیست ؟ »  آشنا شدیم . حال میخواهیم با انواع یو پی اس  و کارائی آنها بیشترآشنا بشویم . با توجه به توان و نوع بار مصرفی و محل قرارگیری و نوع برق ورودی و خروجی دستگاهها مدل دستگاههای یوپی اس متفاوت است و به چند مدل عمده تقسیم می شود . به بعضی از این مدلها به شرح ذیل می پردازیم :
این مدل دستگاهها کوچکترین مدل دستگاههای یو پی اس بوده و برخلاف اسمشان که به ظاهر نشان دهنده ، خارج بودن از مدار می باشند . ولی در عمل این دستگاهها همیشه در مدار بوده و چند میلی ثانیه پس از قطع ، برق ۱۲ ولت مستقیم باتری را به برق ۲۲۰ ولت متناوب تبدیل می نماید .
یو پی اس آفلاین ، برق مناسب بدون نویز و نوسان را به  دستگاههای مصرف کننده ارائه می نماید . بطوری که دستگاه دچار هیچگونه قطعی و یا ریستی (Reset ) نمی گردد.
بلوک دیاگرام یو پی اس آفلاین UPS Off line

بلوک دیاگرام یو پی اس آفلاین UPS Off line

شکل موج خروجی این یو پی اس بصورت شبه سینوسی ( sinusoidal waveform ) با تغییر عرض پالس عمل رگولاسیون انجام می شود . البته برعکس نظر عمومی که تصور می شود بهترین شکل موج برای تمامی مصرف کننده ها شکل موج سینوسی است.
این فرم شکل موج برای مصرف کننده با تغذیه سوئیچینگ به مراتب بهتر از فرم سینوسی است . چرا که در تغذیه های سوئیچینگ ابتدا برق ورودی یکسو و فیلتر می شود . راندمان مصرف کننده برای یکسو سازی این فرم شکل موج بسیار بالاتر از شکل موج سینوسی می باشد.
این مدل دستگاهها برای یو پی اس خانگی ، کامپیوتر و سوئیچ و مودم و بارهای مصرفی کوچک استفاده میشود . رنج توان آنها معمولا از ۶۰۰VA-2000VَA-1000VA,…., ۳۰۰۰VA باتری داخل و باتری خارج تکفاز می باشند  .
  • یو پی اس لاین اینتراکتیو  UPS line interactive    :

عملکرد این مدل از یو پی اس شباهت زیادی به یو پی اس های آفلاین OFFLINE دارد . بطوریکه در ابتدا برق ورودی از قسمت  رگولاتور ولتاژ و  فیلتر نویز و اعواج عبور می نماید . در صورتیکه  ولتاژ در یک  دامنه خاص  دارای نوسان باشد ( بستگی به مدل دستگاه دارد )  ولتاژ را تقویت و یا تضعیف می نماید تا ولتاژ مورد نظر به مقدار ۲۲۰ولت ( با حد اقل تلرانس ) برسد.
سپس همزمان برق به خروجی یو پی اس و به شارژر جهت شارژ باتریها منتقل می شود . در صورتیکه برق ورودی قطع و یا نوسانات آن بیش از اندازه باشد دستگاه یو پی اس با زمان سوئیچ حداقلی بطوری که در خروجی دستگاه وقفه ای بوجود نیاید برق باتری را به برق متناوب ۲۲۰ ولت تبدیل و برق مناسب با شکل موج سینوسی کامل به مصرف کننده ارائه می نماید.
یکی از نکات حائز اهمیت در این مدل از یوپی اس ها ، دامنهً باز ولتاژ ورودی می باشد . تا این دستگاه بتواند با حداقل و حداکثر ولتاژ ورودی به عملکرد صحیح خود ادامه دهد . با این توضیحات ، نیاز نیست در صورت نوسانات حداقلی برق ورودی ، جهت تامین برق ، از اینورتر و باتریها استفاده نماید . در نتیجه هر چقدر قسمت اینورتر و باتریها در مدار بیشتر قرار گیرند احتمال خرابی یو پی اس بیشتر می گردد و نیز عمر مفید باتریها به حداقل می رسد.
بلوک دیاگرام یو پی اس لاین اینتر اکتیو UPS LINE INTERACTIVE

بلوک دیاگرام یو پی اس لاین اینتر اکتیو UPS LINE INTERACTIVE

می توان برای دستگاههای حساس از یو پی اس لاین اینتراکتیو  دارای شکل موج سینوسی کامل و دارای ترانس استابلایزر استفاده نمود . رنج تولید آنها معمولا از  ۱,۲,۳,۵KVA و به صورت تکفاز می باشند .
  • یو پی اس آنلاین  UPS online :

همانطور که از اسم این مدل  یو پی اس ها  مشخص است ، این  مدل  یو پی اس  UPS  دائم در مدار بوده  و قسمت  اینورتر آن همیشه  در حال  کارکرد  می باشد .
عمدتاً  مدل های  یو پی اس های  آنلاین  مدل  دابل  کانورژن  DOUBLE CONVERSION   می باشد . این نوع از دستگاهها برق ورودی را یکبار از AC به DC تبدیل و دوباره برق DC را به AC تبدیل می نماید . در این حالت بیشترین میزان حفاظت ، برای مصرف کننده ایجاد می شود . چرا که رکتیفایر ( یکسو کننده ) و اینورتر (تبدیل کننده برق مستقیم به متناوب  ) بعنوان بهترین فیلتر برای حذف نویز و نوسانات برق شهر می باشند . چون این سیستم همیشه در مدار می باشد دستگاه کاملا آنلاین ONLINE بوده و هیچگونه قطعی و خلائی در برق خروجی وجود نخواهد داشت .
بلوک دیاگرام یو پی اس آنلاین UPS ONLINE

بلوک دیاگرام یو پی اس آنلاین UPS ONLINE

مدل های یو پی اس آنلاین UPS ONLINE  در رنجهای مختلف از ۱ الی بیشتر از ۵۰۰KVA می باشند که بصورت « تکفاز در ورودی و خروجی» ، «سه فاز در ورودی  و تک فاز در خروجی» و «سه فاز در ورودی و خروجی » می باشند .
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟