تفاوت یو پی اس و ژنراتور

تفاوت یو پی اس و ژنراتور 

همانطور که میدانید ژنراتور یک دستگاه مکانیکی می باشد که از طریق سوخت های فسیلی قسمت موتوری آن  به  حرکت  در  می آید و توسط یک موتورالکتریکی، تولید برق می نماید و دستگاه  یو پی اس یک دستگاه کاملا الکترونیکی می باشد که ساختار آن طوری طراحی شده که در زمان برق شهر  باتری ها را شارژ و درزمان قطع برق ، نیروی خود را از باتریها گرفته و برق AC  را به مدار می دهد.
جهت آشنایی بیشتر با تفاوت یو پی اس و ژنراتور باید با توانایی و کارایی هر کدام از این دستگاه ها   یو پی اس و ژنراتور بیشتر آشنا شویم . به همین منظور توضیحاتی در مورد دستگاههای ژنراتور و یو پی اس UPS  به شرح ذیل به شرح می رسانیم .

ژنراتور چیست؟

ژنراتور

ژنراتور ماشینی است که نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل می نماید . اساس کار ژنراتور بر پایه حرکت یک هادی در داخل میدان مغناطیسی است . ژنراتور جریان الکتریکی را داخل هادی القاء می نماید .
براساس حرکت مکانیکی نیروی اکتریکی تولید می کند . به ژنراتور مولد برق و یا دینام و یا آلترناتور نیز می گویند . در نهایت خود ژنراتور باید به یک محرک و یا موتور کوبل متصل گردد تا حرکت مکانیکی به نیروی برق تبدیل گردد .

انواع ژنراتورها کدامند؟

به طورعمومی ژنراتورها  از لحاظ نوع سوخت مصرفی به دو دسته تقسیم میشوند . پایه گازسوز و یا ژنراتورهای دیزلی سوخت فسیلی مایع ( دیزلی وبنزینی )  .
ژنراتورهای گازسوز : به دلیل اینکه کلاً سوخت گاز در شرایط برابر با بقیه سوختهای فسیلی مایع توان ایجاد انرژی محدودتری دارد . به تبع آن ، ایجاد گشتاور کمتری در موتور مولد برق می باشد .
لذا حتی المقدور توان ژنراتورهای گازسوز جهت اتصال به مدار یو پی اس UPS بایستی از حدود ۳ برابر توان یو پی اس  UPS بییشتر باشد .
ژنراتورها از لحاظ ساختاری نیز دارای انواع مختلفی هستند . از قبیل ژنراتورهای DC و ژنراتورهای القایی وژنراتورهای سنکرون و توربوژنراتورها .
برای کسب اطلاعات بیشتر کارکرد هم زمان یو پی اس وژنراتور را مطالعه فرمایید

تفاوت یو پی اس و ژنراتور در چیست؟

برای توضیح تفاوت یو پی اس و ژنراتور باید بدانید :
کلمه یو پی اس UPS مخفف Uninterruptible Power Supply  به معنی منبع تغذیه بدون وقفه می باشد . این دستگاه برق مستقیم DC باتریها را گرفته و به برق متناوب تبدیل می نماید . که با این عملکرد در زمان وصل برق شهر  باتریها  را  ذخیره  می نماید.
یو پی اس درزمان قطع برق ، ولتاژ مستقیم DC را به برق متناوب و بدون هرگونه نویز و نوسان ( برق پایدار و پاک ) تبدیل می کند . ups برق را به مصرف کننده بدون هرگونه وقفه و یا قطع شدن و ریست شدن ، برق رسانی  می نماید  .
جهت توضیحات بیشتر، به مقاله یو پی اس UPS چیست درقسمت « مقالات یو پی اس » مراجعه نمایید .

سازگاری یو پی اس و ژنراتور به همدیگرمقایسه یو پی اس و ژنراتور

معمولا دستگاه یو پی اس UPS را دستگاه برق اضطراری میشناسد . البته کارایی و قابلیت آن را فقط در زمان قطع برق شهرمی دانند . با داشتن ژنراتور(یا هر دستگاه مولد برق) بر آن باورند که احتیاجی به یو پی اس ندارند.
اگر بخواهید یک سیستم شبکه برق پایدار Online و بدون هر گونه نویز و نوسانات باشد ، حتماً بایستی از ژنراتور و یوپی اس به صورت همزمان استفاده نمود . مزایای این سیستم در صفحه «کارکرد همزمان UPS و ژنراتور به طور کامل توضیح داده شده است .
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟