دلیل خرابی باتری یو پی اس

باتریها دارای عمر محدودی بوده که به فراخور نوع باتری طول عمر آنها نیز متفاوت می باشد . عوامل زیادی باعث خرابی و یا کم شدن راندمان و عمر آنها می گردد . در ادامه به مهمترین دلیل خرابی باتری یو پی اس اشاره می گردد :

عوامل خرابی باتری یو پی اس چست؟

دمای غیر مناسب :

یکی از مسائل مهم برای بالا بردن راندمان و استفاده بهینه از باطری  ، استفاده از باتری دردمای مناسب می باشد . به همین منظورهر باتری دمای غیر مناسب باتری یو پی اسنسبت به نوع تکنولوژی و ساخت آن در یک دمای خاص باید قرار بگیرد . بطور مثال  بهترین  دما  برای باتریهای  سیلد لید اسید  (SEALED LEAD ACID) 20 الی ۲۵ درجه ( یا دمای اتاق ) می باشد . دمای متناسب با باتری در مشخصات فنی در کاتالوگ آن قید شده است .
اگر دمای محیط بیشتر از حد عنوان شده باشد . چون خود باتری نیز به خاطر فعل و انفعالات داخلی گرما تولید می کند . بر اثر دمای زیاد ، گاز زیادی داخل باتری تولید می شود . در نهایت گاز زیاد باعث عملکرد سوپاپ می شود . گازهای اکسیژن و هیدروژن حاصله از این فعل و انفعالات  توسط سوپاپ  از باتری خارج    می گردد . در نتیجه آب داخل الکترولیت کم می شود یا باتری بر اثر دمای بالا متورم میشود . البته درهر دو حالت عمر باطری بشدت  پائین آمده  و در دراز مدت  باعث  خرابی  کامل باتری  می گردد .
لازم به ذکر است در دمای پائین نیز فعل و انفعالات شیمیایی بسیار کُند می باشد . در نتیجه بازدهی لازم و بک آپ تایم مناسب طبق استاندارد  باتری  نخواهد بود .
لذا تمام تستهای لازم جهت باتری از قبیل زمان بک آپ دهی ، سیکل کامل شارژ و دشارژ باید در یک دمایی ثابت انجام گیرد . این امر( تست در دمای ثابت )  باعث دقت لازم در تست و عملکرد بهتر باتری  می گردد .

شارژ بیش از حد باتری :

   شارژ بیش از حد یکی دیگر از عواملی است که باعث خرابی باتری می شود . چرا که ولتاژ بیش از حد ( تعریف شده طبق جدول شارژ در کاتالوگ ) به باطری متصل گردد جریان زیادی وارد باتری می شود که باعث بالا رفتن دمای داخلی باتری و خارج شدن گاز از طریق سوپاپ می گردد که در نهایت شبکه الکترود مثبت دچار خوردگی شده و باتری بشدت آسیب می بیند .
ولتاژ هر سلول باتری ۲ ولت بوده که ولتاژ لازمه برای شارژ هر سلول حداکثر۳۰/۲  ولت  می باشد .  بطور مثال در باتری  ۱۲ولت که دارای ۶ عدد سلول است (۳۰/۲×۶) حداکثر ولتاژ جهت شارژ حدود ۸/۱۳ ولت می باشد . البته جریان شارژ نیز باید نسبت به آمپر ساعت باتری تعیین گردد تا باتریها از جریان بیش از حد استفاده نکنند . لذا می توان بر اساس همین فرمول برای تمامی باتریها ، ولتاژ شارژ را محاسبه نمود .
در نتیجه حتماً باید از یوپی اس UPS مناسب استفاده نمود تا شارژر آن بتواند به درستی عمل نماید . که بصورت اتوماتیک شارژ باتری را مدیریت نماید . در صورتیکه شارژ باتری بیش از حد باشد باعث متورم شدن باتریها می گردد . در این صورت باتریها شامل گارانتی هیچ شرکتی قرار نمی گیرند .

دشارژ بیش از حد باتری : Over dis charger دشارژ بیش از حد باتری

عامل دیگری  که باعث کم شدن عمر باتری می گردد دشارژ بیش از حد است . که باعث سولفات شدن سرب شده و در نهایت امپدانس ( مقاومت ) داخلی باتری را بالا می برد . باید توجه داشت که با داشتن یو پی اس UPS مناسب مقدار دشارژ باتری نیز قابل کنترل می باشد .
یعنی یو پی اس UPS کاملاً باتریها را دشارژ نمی کند و طبق استاندارد دشارژ باتری ، بعد از اخطار به USER سیستم را قطع می کند . البته مقدار دشارژ یا همان تخلیه باتری در کاتالوگ هر باتری مشخص شده است . اگر دشارژ عمیق باشد و باتری را کامل تخلیه نماید امکان دارد باتری بشدت دچار مشکل گردد .

ریپل برق متناوب : ( AC )

 ریپل برق متناوب به هر ولتاژ متناوبی که به روی شارژر برق مستقیم قرار گیرد گفته می شود . باید دقت داشت برق متناوب به هیچ عنوان وارد باطری نشود . این امر باعث کم شدن عمر مفید باتری و تاثیر بسیار نامطلوبی در روند کاری باتری خواهد داشت.

 اتصال کوتاه سر باتری :

هرگاه دو قطب مثبت و منفی باتری توسط یک رسانا به هم متصل گردد ، به آن اتصال کوتاه باتری گفته می شود . این اتصال یا شورت اثر بسیار مخربی در باطری دارد . در بعضی مواقع این امر باعث قطع مدارات داخلی باتری می گردد .
در این حالت باتری کاملاً خراب می شود و دیگر قابل بازیافت و ترمیم نمی باشد . از این رو باید دقت شود باتری در یک محفظه خاص که اصطلاحاً کابینت باتری (case battery ) نام دارند نگهداری می شوند .

شکستگی و نشت باتری  :شکستگی و نشت باتری یو پی اس

آنچه که مسلم است در حمل و نقل و جابجایی باتریها باید بسیار دقت نمود که ضربه و یا افتادن باتریها باعث نشت گاز و یا شکستگی باتری نشود. در اینصورت اگر گاز داخل باتری و یا اسید آن از باتری خارج گردد عملا باتری کارایی خود را از دست می دهد و به سرعت باتری خراب می گردد .
از عواملی که می توان فهمید باتری دچار نشتی و خارج شدن گاز داخلی باتری می شود سولفاته شدن سرباتریها می باشد .

شرایط گارانتی باتری :

درچه صورتی باتری از گارانتی خارج می شود. ؟
با توجه به مطالب گفته شده در صورت عدم رعایت این موارد ، باتری از شرایط گارانتی  خارج  می گردد .  برخی از این  شرایط  به  شرح ذیل  می باشد .
  • وجود آثار شکستگی ، ضربه خوردگی در باتریشرایط گارانتی باتری
  • تغییر شکل باتری ( متورم شدن )
  • اتصال کوتاه سرباتریها
  • خوردگی قطبها
  • نصب باتری در محل نامناسب
  • دمای نامناسب محل
  • مخدوش شدن شماره باتری
  • نداشتن کارت گارانتی
  • خسارت وارده به باتری بر اثر عواملی مانند سقوط از ارتفاع ، آتش سوزی ،زلزله وغیره
  • در صورتیکه باتری ها حداکثر ۱ ماه پس از تحویل به دستگاه یو پی اس یا شارژر متصل نگردد ( عدم شارژ باتریها)
باید خاطرنشان نمود عمدتاً باتریها دارای کارت گارانتی می باشند . البته جهت بهره مندی از گارانتی باید در حفظ و نگهداری آن کوشا بود .

تعویض باتری یو پی اس  :

هنگامی که عمر باتری تمام یا عواملی باعث خرابی باتری می شود ،باتری ها باید تعویض گردند . لذا پیشنهاد می شود همه باتریهای یک دستگاه یو پی اس با هم تعویض شوند .
لازم به ذکر است همه باتری های جدید باید دارای ظرفیت و تاریخ تولید یکسان باشند . لذا حتما در زمان تعویض باتری به نکات ایمنی قید شده در تعویض باتری یو پی اس توجه گردد .
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟