استابلایزر چیست ؟ 

معرفی دستگاه استابلایزر:معرفی دستگاه استابلایزر

کلمه استابلایزر STABILIZER در لغت به معنای تثبیت کننده می باشد . در سیستمهای برقی برای تثبیت ولتاژ برق استفاده می گردد . همانطور که میدانید دستگاههای برقی با ولتاژ معین با «مقداری تلرانس» ، کار می کنند . در صورتیکه این مقدار مدام در حال تغییر باشد . یا مقدار آن کم و زیاد شود به آن نوسانات برق گفته میشود . این امر برای دستگاه های برقی بر حسب حساسیت های آن ، مشکل ساز خواهند بود .
در اینجا میخواهیم علت نوسان برق را توضیح دهیم .در ادامه راهکار برای جلوگیری از نوسانات برق را نیز ارائه دهیم .

علت نوسان در برق

عوامل متعددی باعث ایجاد نوسانات یا همان تغییرات مقدار ولتاژ در برق شهر می شوند . که در اکثر مواقع این نوسانات برای دستگاههای الکتریکی مخرب می باشد . معمولا در مراکز صنعتی ، کارخانجات و کارگاه به دلیل استفاده از دستگاههای برقی با جریان لحظه ای سلفی بالا ، دارای مقدار نوسانات برق زیاد می باشند . و نوسانات برق در شهر و ساختمان های مسکونی عمدتاً بدلیل افزایش مصرف و یا پایین بودن توان ترانس برق و از این دست می باشد .
یکی از مطمئن ترین راه حل ها ، استفاده از دستگاههای نوسان گیر ولتاژ یا همان استابلایزر است . که نه تنها به طور کلی مشکل نوسانات برق را مرتفع می نماید . بلکه از نویز و عواج موجود در برق شهر جلوگیری می نماید . که در مزیت های استابلایزر به طور کامل توضیح داده شده است .

عملکرد استابلایزر STABILIZER 

استابلایزر یا همان ترانس محافظ دارای ترانسفورماتور افزاینده و کاهنده ولتاژ می باشند . ممکن است که برق شهر دارای ولتاژ بالا باشد . مقدار ولتاژ را نسبت به مقدار مورد نیاز تعدیل می کنند . اصطلاحا به این عمل باک (BUCK) گفته میشود و در مواقعی که ولتاژ برق شهر تا مقدار معینی پایین بیاید ولتاژ به میزان مورد نیاز تعریف شده توسط ترانس ، تقویت می نماید که اصطلاحا به این عمل بوست (BOOST)  گفته می شود .
این عملکرد به صورت اتوماتیک و هوشمند انجام می گردد . و در کسری از ثانیه با کارکردی دقیق ، ولتاژ خروجی را در مدلهای تکفاز در رنج ۲۲۰ ولت و در مدلهای ۳ فاز در رنج ۳۸۰ ولت ثابت نگه می دارد .
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟