احیاء یا ترمیم باتری یو پی اس

برای احیاء یا ترمیم باتری یو پی اس شرایط فعلی و تاریخ تولید باتری هائز اهمیت می باشد . معمولاً در این حالتهای ذیل باتری خراب بوده و قابل ترمیم و احیا نمی باشد .
  • باتریهایی که ولتاژ آن به صفر ولت رسیده است .
  • دچار قطعی داخلی و یا از بین رفتن صفحات داخلی شده اند .
  • طول عمر آنها به اتمام رسیده باشد .

تعمیر باتری UPS :

اساسا واژه تعمییر باتری درست نمی باشد . در واقع فقط می توان با روش هایی باتری را احیا کرده و راندمان فعلی آن را مقداری بالا برد . برای همین منظور قبل از شروع به احیاء باتری باید از موارد زیر مطلع شد :
  • تاریخ تولید باتری
  • زمان شروع به کار باتری
  • آخرین مقدار بک آپ تایم باتری
پس از اگاهی از موارد فوق  می توان اقدام به احیاء باتری نمود .

چه باتری قابلیت احیا دارد ؟چه باتری قابلیت احیا دارد

باتریهای یو پی اس که به دلایلی مورد استفاده قرار نگرفته اند . یا در این مدت شارژ نشده اند ( نگهداری باتری بدون شارژ) . یا استفاده ناصحیح از باتری یا شارژ و دشارژ نامناسب دچار مشکل شده اند . این نوع باتری ها قابلیت احیاء داشته و معمولاً ۵۰ الی۶۰ درصد ظرفیت اولیه خود را بدست می آوردند .

روش انجام ترمیم باتری:

برای احیای باتری یو پی اس نیاز به شارژر  Power Supply قابل تنظیم داریم .  که بتوانیم بیش از دو برابر ولتاژ نامی باتری به آن ولتاژ متصل نماییم . با این روش یک شوک ولتاژ به باتری وارد می شود . این شوک باعث ایجاد فعل و انفعالات و باتری دوباره شروع به فعالیت نماید.
بطور مثال به یک باتری سیلد لید اسید ۱۲ ولت برق ۲۴ ولت توسط منبع تغذیه به آن متصل می نماییم . در این حالت بلافاصله ولتاژ باتری به ۲۴ ولت خواهد رسید (همانطورکه می دانید همانند باتری موبایل و یا دوربین زمانی که شارژر به باتری خراب متصل می گردد باتری بلافاصله شارژ می شود. و زمانی که از شارژ خارج می شود باطری دشارژ (Low Battery ) می شود . ) که باید کمی منتظر ماند تا ولتاژ باتری به آرامی پایین بیاید . این امر نشانه روند صحیح کار بوده است.
باتری به شدت ازمنبع تغذیه (Power Supply) جریان می کشد . که رفته رفته ولتاژ باتری به حداقل میرسد و باید ولتاژ شارژر را در حد مناسب  تنظیم نموده و حدود ۶ الی ۱۲ساعت باتری را کاملاً شارژ نمود  که پس از این زمان ، باتری تا حدودی احیاء می شود و عملیات الکترولیز در باتری با امپدانس پایین تری شروع شده و سولفاته های الکترودها نیز کمتر شده است . که باید باتری را یک بار دیگر به طور کامل  دشارژ و دوباره با شارژر شناور مناسب ، شارژ کرد . در این حالت باتری قابل استفاده می باشد .

مواردی که در زمان احیاء باتری باید رعایت گردد :احیاء باتری یو پی اس

خاطر نشان می کنیم بعد از احیاء باتری حتما شارژر دستگاه یو پی اس را کاملاً تست نمایید . سپس از سالم بودن آن اطمینان حاصل نموده و  باتری ها به آن متصل نمود .
با توجه به اینکه ولتاژ باتری بیش از مقدار ولتاژ عادی بوده باتری در طول روند احیاء نباید رها شود . باتری باید کاملا تحت نظر بوده تا دمای باتری بیش از حد بالا نرود . تا از آسیب رسیدن به باتری جلوگیری گردد.
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟