کارکرد همزمان یو پی اس و ژنراتور

   جهت  بالا  بردن  ضریب  اطمینان  و  داشتن  برق  پایدار و قابل  اطمینان  ،  کارکرد همزمان  یو پی اس  و  ژنراتور درکنار یکدیگر بهترین انتخاب می باشد . در این حالت توجه به توانایی  و کارایی هر کدام از این دستگاه ها بسیار حائز اهمیت است . ما سعی بر آن داریم تا اطلاعاتی در این  مورد به شرح ذیل ارائه نماییم .

ژنراتور :

دستگاه ژنراتور نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل می نماید . ژنراتور از دو قسمت مکانیکی ، موتور و دینام یا آلترناتور تشکیل شده است.
وظیفه موتور تبدیل انرژی حاصل از سوخت های فسیلی به انرژی حرکت و یا چرخی می باشد . وظیفه دینام و یا ژنراتور تبدیل نیروی حرکتی توسط موتور الکتریکی به نیروی الکتریکی است. در نهایت با تامین سوخت مورد نیاز می توان انرژی الکتریکی دریافت نمود .

نیاز به یو پی اس در کنار ژنراتور:

نیاز به یو پی اس در کنار ژنراتور

اکثراً دستگاه  یو پی اس  UPS  را صرفاً  به عنوان  دستگاه  برق اضطراری شناخته  و کارایی  و قابلیت آن را فقط در زمان قطع برق شهر می دانند . با داشتن ژنراتور (یا هر دستگاه مولد برق) بر آن باورند که احتیاجی به یوپی اس ندارند .
در حالی که اگر بخواهیم  سیستم  شبکه برق یک  سیستم  پایدار  ON Line  و  بدون هر گونه  نویز و نوسانات باشد ، حتماً بایستی  از  ژنراتور و یو پی اس به صورت همزمان استفاده نمود .
مزایای این سیستم به شرح ذیل می باشد:
 ۱- مکانیزم داخلی ژنراتورها مکانیکی بوده و  به مدت زمانی نیاز دارند تا با شبکه برق سینک شوند . این وقفه هر چند کوتاه باعث خاموش و یا  ریست شدن مصرف کننده ها می شود .این اتفاق غیر از صدمه زدن به دستگاههای مصرف کننده باعث از بین رفتن اطلاعات و حافظه دستگاه که بعضی مواقع حاصل ساعتها تلاش بوده می شود .
در حالی که با استفاده از یو پی اس  UPS در خروجی ژنراتور که توانایی اتصال سریع به شبکه برق  (بصورت ON Line) وجود دارد .که بدون خاموش و یا ریست کردن مصرف کننده ها می توان از این مشکل جلوگیری کرد.
 ۲- ژنراتورها  اغلب  دارای  ولتاژ  خروجی  ثابت  و  یکنواختی  نیستند .  در این  دستگاه  دائماً  ولتاژ  خروجی  در  حال  تغییر  و  نوسان  می باشد  .  یو پی اس های  UPS های  ایمن توان  مجهز  به  سیستم  تثبیت ولتاژ  برق  خروجی   (Automatic  Voltage  Regulation  AVR)  می باشند .
به همین دلیل می توانند عمل تثبیت ولتاژ را در دامنه وسیعی از تغییرات ولتاژ برق ورودی انجام دهند و همیشه به طور ثابت ولتاژ تثبیت شده ۲۲۰ ولت را در خروجی خود داشته باشند.
۳- در زمان وصل بودن برق شهر ژنراتورها عملا” کاری انجام نمی دهند . در حالی که یو پی اس UPS با توجه به دارا بودن فیلترهای حفاظتی RFI  و EMI و حفاظت درمقابل جریان و ولتاژ اضافه , رعدوبرق , نویزهای خارجی ، همیشه در مدار هستند .
یو پی اس ها از مصرف کننده های حساس مانند دستگاه های پزشکی آزمایشگاهی , وسایل اندازه گیری دقیق و دستگاه های نظامی و کامپیوترها وسرورها  ….  حفاظت می نماید.
 ۴- یو پی اس UPS دارای پورت نرم افزاری است .این پرت با اتصال به کامپیوتر و اینترنت میتواند مواردی را به شما ارائه دهد :
  • مقدار ولتاژ شبکهنرم افزار یوپی اس UPS
  • ولتاژ خروجی
  • مقدار بارمصرفی و جریان
  • فرکانس و میزان شارژ باتریها
  • دمای داخل یو پی اس UPS
  • تست باتریها
  • قابلیت ارسال فرمان خاموش سازی
  • راه اندازی مجدد یو پی اس UPS
  • قابلیت ارائه منحنی های گرافیکی از وضعیت برق
  • قابلیت تنظیم دما
  • مصرف و شارژ بحرانی

نیاز به ژنراتور در کنار UPS:

یو پی اس UPS برای تامین انرژی در زمان قطع برق به باطریها وابسته هستند . باطریهای UPS یو پی اس عمدتاً باتریهای سیلد لید اسید ساکن  SEALED LEAD ACID هستند . این باطریها به تبع مشخصات بسیار خوب و طول عمر مفید بالا و بی نیاز از سرویس و نگهداری هستند . ولی قیمت این نوع باتری ها گران است . همین امر باعث استفاده از UPS یو پی اس به همراه ژنراتور می گردد .
چرا که با استفاده از ژنراتور تا زمانی که سوخت داخل تانکر ژنراتور باشد می توانیم برق تولید نماییم . در این صورت زمان استفاده از باتری , زمان کوتاهی خواهد بود . در نتیجه یو پی اس UPS به باتریهای کم حجم تر , ارزانتر و با طول عمر بالاتر احتیاج دارد. به همین دلیل کارکرد همزمان یو پی اس و ژنراتور UPS generator یهترین گزینه می باشد.
بطور کلی در صورت بکار گیری همزمان از ژنراتور ویو پی اس UPS ، نبود برق جبران می شود .همچنین نوسانات و نویزهایی که می توانند به قسمتهای  نرم افزاری و سخت افزاری مصرف کننده ها آسیب برسانند حذف می شوند.

انتخاب ژنراتور مناسب :

برای انتخاب ژنراتور،ابتدا باید اطلاعات کامل از مقدار بار مصرفی داشته باشیم . یا تمامی توان مصرف کننده ها را طبق مشخصات فنی آنها بررسی نمود . ولی باید توجه داشت برای دستگاههای سلفی باید حدوداً ۳ برابر توان نامی برای جریان لحظه راه اندازی محاسبه نمود . از جمله سیستم های موتوری مانند کولر ، تهویه ، و یخچال و موتور خانه ، و آسانسور و غیره .

انتخاب UPS مناسب در کنار ژنراتور :

ژنراتور باید ۲ برابر توان نامی یو پی اس  UPS در نظر گرفته شود  . چرا که فرض کنید که توان یو پی اس UPS و ژنراتور برابر باشد و باری به اندازه حداکثر توان خروجی یو پی اس UPS به آن  متصل گردد .
در این حالت ، با قطع برق شهر، یو پی اس UPS توسط باطری وارد مدار می گردد و تا زمانی که ژنراتور وصل گردد در مدار می باشد . به همین منظور برای تامین برق مورد نیاز مصرفی و جریان های لحظه ای احتمالی باید توان یو پی اس UPS بالاتر باشد .

یو پی اس مناسب UPS جهت کارکرد با ژنراتور:

با توجه به نوع کارکرد مکانیکی ژنراتور عمدتاً ولتاژ و فرکانس خروجی  ژنراتور  ثابت  نیست . که دائم در حال تغییر و در بعضی  مواقع ، تغییرات سریع درفرکانس  دارد.  ( البته در بعضی از ژنراتورهایی که عمدتاً ژنراتورهای بزرگی هستند نوسانات فرکانس و ولتاژ کمتر دیده می شود. )
لذا حتماً باید از  UPS هایی  استفاده  گردد که  دارای دامنه باز ولتاژ  و  فرکانس  ورودی می باشند  .   یو پی اس های  UPS ON LINE DOUBLE CONVERSION شرکت ایمن توان می تواند بهترین گزینه برای این مورد باشد.
این مدل یو پی اس ها دارای دامنه باز فرکانس ورودی از ۴۶ الی ۵۴ هرتز و ولتاژ ۱۳۰ تا ۳۰۰ ولت می باشند . و با توجه به دارا بودن انواع فیلترها ، بهترین انتخاب جهت ایجاد بالاترین سطح ایمنی برای سیستمهای حساسمی باشند .  سیستم هایی مانند : سرورها ، تجهیزات پزشکی ، آزمایشگاهی دیتا سنترها ، مراکز نظامی و غیره …..
UPS یو پی اس های ایمن توان با بهره گیری از بالاترین سطح کیفی قطعات و ساخت و تولید می شوند .که درانواع رنجها و توانهای موجود می باشند . یو پی اس های این شرکت قابلیت سنکرون شدن با ژنراتور ها را داراست . که باعث کم شدن هزینه های نگهداری و خرید اولیه باطری با آمپر ساعت بالا و تبعاً گران می گردد.

نیاز به برق پایدار با ضریب اطمینان بالا:

باید توجه داشت درمراکزی عملکرد صحیح و به موقع و دائمی دستگاهها بسیار هائز اهمیت می باشد . در این مراکز درهیچ حالتی نباید برق سیستمها قطع گردد . مانند : بیمارستانها ، دستگاههای اتاق عمل و یا سرورهای اصلی بانک ها ، وزارت خانه ها و مراکز نظامی و یا شبکه های اطلاع رسانی ON LINE و برخی دیگر از مراکز مهم و حیاتی …. .
باید حتماً از سیستم ژنراتور مرکزی به همراه سیستم emergency و UPS مجهز به BY Pass اتوماتیک به همراه کابینت باتری برای حداقل یک ساعت برق دهی backup time استفاده گردد .
چرا که اگر به هر دلیلی برق شهر قطع و ژنراتور در مدار قرار نگیرد UPS بتواند به مدت یک ساعت از سیستم های حساس پشتیبانی نماید . در صورتی که UPS  دچار مشکل گردد کلید اتوماتیک By Pass برق ژنراتور را  به  مصرف کننده  انتقال می دهد .
اگر بخواهیم باز ضریب اطمینان را بالاتر ببریم می توانیم از سیستم پشتبان Redundant استفاده نماییم . یعنی یک یو پی اس UPS دیگر با همان مدل وتوان بعنوان پشتیبان Redundant به یو پی اس UPS اصلی متصل نمود . که در صورت هرگونه مشکل برای یو پی اس UPS شماره یک یو پی اس UPS شماره دو بدن وقفه و قعطی وارد مدار گردد . این سیستم گونه ای طراحی شده است که میزان قطعی برق برای مصرف کننده به حداقل می رسد .
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟