تثبیت کننده ولتاژ

چرا استابلایزر؟ تحقیقات انجام شده نشان می دهد عمده ترین عوامل خرابی لوازم برقی این موارد می باشند . مانند نویزها ، نوسانات و قطع و وصل ناگهانی ، کم و زیاد شدن ولتاژ و مشکلات دیگر برق شهر . که آسیب های بوجود آمده توسط عوامل ذکر شده عمدتا ً در قسمت های حساس و گران قیمت دستگاه اتفاق می افتد . همچون موتور ، کمپرسور ، پاور و غیره . به همین منظور برای حفاظت از لوازم برقی خانگی و اداری بخصوص کولر گازی ، یخچال ، لباسشوئی ، سیستم صوتی و تصویری و کامپیوتر و غیره……. حتما ً باید از دستگاههای استابلایزر استفاده نمود . همچنین لازم به ذکر است ، فروشندگان و تولید کنندگان این گونه لوازم در قبال اشکالات به وجود آمده به دلیل نوسانات برق هیچ گونه گارانتی و ضمانتی ارائه نمی نمایند . چون دستگاه ها فاقد استابلایزر بوده اند .

مزیت استفاده از استابلایزر  : ( ترانس محافظ )

در اینجا بر برخی از مزیت های استفاده از استابلایزر (ترانس محافظ ) رایج و صنعتی می پردازیم :

۱ تثبیت برق شهر

همانطور که مطلع هستید برق شهر دارای نوسانات ولتاژ می باشد . استابلایزرهای این شرکت با دامنه باز ولتاژ ورودی به طور کامل توانائی تثبیت ولتاژ را به میزان قابل توجهی دارا می باشند .

۲ محافظت در مقابل اتصال کوتاه 

ممکن است به هر دلیلی اتصالی در خروجی و یا مدارات داخلی اتفاق بیافتد . که بلافاصله دستگاه به صورت اتوماتیک توسط میکروکنترلر تعبیه شده ، خروجی را قطع می نماید . که از بروز هرگونه ایراد و مشکل برای مصرف کننده جلوگیری می نماید .

۳ – کاهش هزینه  مصرف برق

کاهش هزینه های مصرف برقافت ولتاژ برق شهر باعث اختلال در عملکرد دستگاه ها می شود . که قدرت نامی و راندمان الکتروموتور را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد . این امر باعث پایین آمدن دور الکترو موتور و گرم شدن آن خواهد شد . که به تبع آن تلفات انرژی افزایش می یابد . در نهایت برق زیادی را مصرف می کند . که پیرو نظریه کارشناسان این امر ، در بعضی از مواقع مصرف برق تا ۲۵% افزایش می یابد .

۴ فیلتر محافظت

  محافظت در مقابل رعد و برق و های ولتاژ (high voltage)  و نوسانات لحظه ای و اسپایکها و دو فاز شدن در ورودی می باشد.

۵ محافظت در مقابل اعوجاج و نویز ها 

برق شهردر شبکه انتقال همواره دارای نویز و نوسانات بسیاری می باشد  . به علت استفاده مشترک هزاران مصرف کننده صنعتی و غیره صنعتی و همچنین مشکلات موجود در برق شهر . که باعث خرابی های بعضا ًجبران ناپذیر برای قسمت سخت افزاری و یا نرم افزاری مصرف کننده می شود . که توسط استابلایزر تمام نویزها و اعوجاج برق شهر رگوله می گردد .

۶ مانیتورینگ برق شهر

استابلایزرهای دارای یک صفحه LCD و یا LED می باشند .  همواره میزان ولتاژ ورودی و همچنین ولتاژ خروجی تثبیت شده را نمایش می دهند . همچنین مقدار بار مصرفی ( Load) و یا خرابی و اختلال شبکه را نشان می دهند .

۷ جلوگیری از شوک های الکتریکی اولیه

برق شهر هنگام وصل مجدد دارای نوسات شدیدی است . این امر برای مصرف کننده ها بسیار زیان آور می باشد . استابلایزر ایمن توان جهت رفع شوک ها و کنترل جریان های اولیه به گونه ای طراحی شده که با تاخیر ۱ الی ۴ دقیقه ( قابل تنظیم ) برق شهر را مجددا ً وصل می نماید .

۸- حفاظت از سیم کشی ساختمان

حفاظت از سیم کشی ساختمانممکن است که ولتاژ برق شهر پائین باشد . به طبع آن مصرف کننده از جریان بیشتری استفاده می کند . این امر سبب می گردد جریان زیادی از فیوزهای سر راه و کابلهای برق عبور کند . که باعث قطع شدن فیوزها می شود . که کابلهای ورودی و موتور دستگاه مصرف کننده به شدت گرم می گردد . با تثبیت ولتاژ توسط استابلایزر این مورد نیزبطور کامل مرتفع می گردد .

۹ بهبود راندمان دستگاه

ممکن است که ولتاژ ورودی دستگاهها از مقدار تعیین شده پائین تر باشند . در این حالت دستگاههایی مانند لامپ ها و یا موتورهای برقی و غیره راندمان مناسب خود را ندارند . و کارایی آن ها به حداقل می رسد . در ضمن طول عمر مفید آنها نیز بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد . که باید توسط ترانس تثبیت ولتاژ تقویت و به مقدار مناسب برسد .

۱۰ اصلاح برق ژنراتور

همانطور که می دانیم ولتاژ ژنراتورها ( مخصوصا ً دستگاههای توان پائین ) ثابت نیست .  لذا دارای نویز و  نوسانات  زیادی می باشد . که جهت رفع این نقیصه حتماً باید دستگاه استابلایزر مابین خروجی ژنراتور و ورودی مصرف کننده ها قرار گیرد .تا نوسانات به وجود آمده را اصلاح نماید .
در آخر میتوانیم یک استابلایزر در ورودی برق منزل قرار دهیم . تا از کلیه لوازم منزل و سیم کشی های داخلی ، در مقابل اختلالات برق شهربطور کامل حفاظت نمائیم . در ضمن هزینه ناشی از خسارات احتمالی و عملکرد نا مطلوب دستگاه در اکثر مواقع به مراتب بیش از هزینه پیشگیری (استفاده از استابلایزر) می باشد .
 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟