نحوه نگهداری باتری یو پی اس 

نحوه نگهداری باتری یو پی اس : باتریهای یوپی اس، سیلد لید اسید بوده و نیاز به محافظت و نگهداری خاصی ندارند . ولی مواردی وجود دارد که با رعایت این موارد ، میتوان به صورت بهینه و از حداکثر عمر مفید باتریهای یو پی اس استفاده نمود .
برای همین منظور بهتر است  موارد ذیل را رعایت وبصورت دوره ای باتریها را بازدید نمود :

۱ شارژ مناسب :شارژ مناسب باتری یو پی اس

مهمترین مسئله برای باتریهای یو پی اس ،شارژ و دشارژ طبق جداول استاندارد هر نوع باتری می باشد .  اگر این امر به درستی صورت گیرد به صورت  چشمگیری عمر مفید  باتریها  افزایش  می یابد .
برای همین منظور باید از دستگاههای یو پی اس با تکنولوژی روز و جدید ، که دارای شارژر با مدیریت شارژ باتری دارند استفاده گردد . (Battery Management) .
بهتر است هر چند وقت یکبار بصورت دوره ای ولتاژ باتریها توسط کارشناس بررسی و کنترل شود . که باتری در حالت شارژ کامل بوده و مقدار ولتاژ و جریان شارژر نیز اندازه گیری گردد . تا روند سیکل شارژ باتری طبق ولتاژ DC دستگاه و مقدار جریان مطابق با آمپر ساعت باتری به درستی انجام پذیرد.

۲– دشارژ مناسب :

در عملکرد یو پی اس ها  دشارژ باتری زمانی اتفاق می افتد که دستگاه یو پی اس UPS برق خروجی خود را از برق DC باتریها تامین می کند . البته در اصل باتریها در حال دشارژ شدن می باشند .
نکته قابل توجه جهت استفاده صحیح از باتریها این است که جریان مصرفی بیش از اندازه درج شده در کاتالوگ باتری نباشد . ولتاژ باتری نباید بیش از یک اندازه مشخص بوده و بطور کامل دشارژ گردد . چراکه در اینصورت باتری به سرعت خراب و کارائی خود را از دست می دهد .
معمولا در اکثر دستگاههای یو پی اس UPS تنظیمات لازم جهت مقدار ولتاژ حداقلی دشارژ مطابق استاندارد در آنها انجام شده است .

۳ دمای مناسب :

عامل دیگر خرابی باتری گرما و حرارت زیاد محیط است . البته عواملی که باعث گرم شدن باتری می شوند نیز مانند شارژ و دشارژ نامناسب با آمپر بالا می باشد .
حتماً باید دمای محیط باتری طبق استاندارد حداقل۲۰ درجه و حداکثر ۳۰ درجه سانتی گراد باشد . همانطور که در قسمت دلایل خرابی باتری هم گفته شد ، گرما باعث می گردد گازهای زیادی در باتری ایجاد گردد .
در این حالت سوپاپهای باتری عمل کرده و گاز از داخل باتری خارج و عمر باتری را به شدت کم می گردد .

۴ اتصالات و سرباتریها:اتصالات و سرباتریهای باتری یو پی اس

یکی از موارد مهمی که باید در هر بازدید دوره ای به آن دقت شود،محکم بودن اتصالات بین باتریها می باشد . حتماً دقت گردد سرباتریها ( ترمینال ها ) اکسید نشده و نیز باتری بیش از اندازه گرم و یا متورم نشده باشد .
درصورت اکسید شدن پس از بررسی وضعیت باتری مبنی بر عدم نشت گاز و اسید داخلی باتری ،اول باتریها را ازمدار خارج و سپس سرباتریها و اتصالات باتری سولفاته شده با آب جوش و سمباده کاملاً تمیز نموده تا حالت رسانا بودن سرباتریها به طور کامل حفظ شود .
در هنگام تمیز کردن سر باتریها دقت شود سولفاته ها به پوست و یا به لباسهای شما برخورد نکند زیرا سولفاتها ، اسیدی بوده و به پوست ولباس شما صدمه می رساند.

۵ یکسان بودن ولتاژ باتریها :

باید توجه داشت که باتریهای یو پی اس به صورت سری به هم متصل می گردد . همه باتریها به یک اندازه جریان شارژ دریافت می کنند . پس باید در هر سرویس دوره ای ولتاژ هر باتری به صورت جداگانه اندازه گیری شود . تا مشخص گردد همه باتریها به یک نسبت شارژ شده و کیفیت یکسانی دارند .
اگر مشخص گردد یک یا چند باتری نسبت به باتریهای دیگر دارای ولتاژ پایین تری هستند حتما باید وضعیت این باتریها بررسی گردند . اگر باتری خراب بودند باید از مدار خارج گردند . چرا که در دستگاههایی که با ولتاژ مستقیم (DC) بالا کار می کنند باتریهای خراب با باتری های سالم به یک نسبت شارژ می گیرند .
این امر باعث می شود باتریهای خراب ولتاژ بالایی دریافت نمایند  و بشدت گرم شوند . اگر این روند مدام ادامه پیدا کند در نهایت باتری به شدت داغ می شود تا جایی که می تواند منجر به آتش سوزی شود . لذا کنترل و چک کردن ولتاژ باتریها در هر سرویس بسیار حائز اهمیت  می باشد .

۶– کیس باتری :کیس باتری یو پی اس

 برای جلوگیری از اتصال کوتاه و ضربه احتمالی و برای محافظت از اتصالات باتری و ظاهری شکیل ، بهتر است از کیس های مناسب باتری استفاده نمود.
کابینت های باتری در سایز ها و ابعاد مختلف ، متناسب با تعداد و ظرفیت باتریها ساخته می شوند و معمولا دارای رنگهای استاتیک مقاوم در برابر زنگ زدگی بوده و از آلیاژ مناسب با ضخامت استاندارد ساخته می شوند .
در صورتیکه که تعداد باتریها یوپی اس زیاد بوده ولتاژ DC  آن بالای ۱۰۰V باشد معمولا در این کابینت باتری ها فیوز   DC جهت قطع سریع در مواقع ضروری و برق گرفتگی استفاده می گردد  .
*شایان ذکر است با رعایت کردن مسائل فوق الذکر ، عمر مفید باتریها بالا تر رفته و می توان از کل ظرفیت باتریها به صورت بهینه استفاده نمود .

 

 

 

 
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟